Green Project, compania ieșeană care activează încă din 2003 în domeniul distribuției de produse pentru grădinărit și home&deco și al producției de substraturi, fertilizatori și tratamente naturale pentru plante de interior și exterior Dr.Soil, a încheiat anul 2019 cu o dublare a cifrei de afaceri, care a ajuns la 1,4 milioane euro, perioadă în care s-au consolidat și mai mult parteneriate strategice, atât cu partenerii interni cât și cu cei externi. Cum a evoluat business-ul Green Project la acest început de an și care sunt planurile companiei? Un material realizat cu Ion Waszkiewicz Filioreanu, director general Green Project.
De mai bine de doi ani, compania Green Project este pe un trend ascendent, pe de o parte dezvoltând produsele sub marca proprie – Dr. Soil și Micul Grădinar, dar în același timp, diversificând portofoliul de produse și canalele de vânzări. Așa cum a fost planificat, 2019 s-a încheiat cu o dublare a cifrei de afaceri, care a ajuns la 1,4 milioane euro, perioadă în care s-au consolidat și mai mult parteneriate strategice, atât cu partenerii interni cât și cu cei externi.
2020 a început în același trend, lunile ianuarie și februarie aducând vânzări aproape duble față de lunile similare ale anilor trecuți, perioada de restricții generate de pandemia COVID-19 găsindu-ne cu marfă livrată către toți partenerii, în momentul schimbării produselor de sezon.
Grădinăritul are un anumit ritm de aprovizionare, astfel încât noi trebuie să livrăm către magazine imediat după Anul Nou, pentru că rafturile care au găzduit produsele de Crăciun se golesc, făcând loc produselor pentru sezonul de primăvară: semințe, ghivece, pământuri, accesorii pentru casă și grădină, etc.
Sunt aproape 3 luni de când contextul s-a schimbat profund. Cum vedeți actuala situație din punct de vedere business?
Ceea ce nu a putut schimba pandemia COVID-19 este ciclicitatea în natură, prin definiție, primăvara fiind momentul în care toți grădinarii profesioniști sau amatori își fac planurile de culturi, își pregătesc grădinile pentru noul an.
Faptul că restricțiile impuse au determinat ca populația să stea acasă, pentru grădinărit a fost un avantaj, din mai multe puncte de vedere. În primul rând, clienții noștri au avut la dispoziție mai mulți bani ca urmare a faptului că industria de turism și cea de entertainment au fost închise total.
În al doilea rând, stând mai mult acasă, și-au creat nevoia unui spațiu mai primitor, mai frumos. În al treilea rând, timpul pe care îl pierdeau stând în mașină, în fiecare zi, în drumul de acasă la birou și retur, a devenit disponibil și a putut fi alocat către una dintre singurele activități pe care starea de urgență le-a permis, aceea de a grădinări în intimitatea propriei grădini și de a-și petrece timpul cu familia.
Așa s-a rescris noua normalitate, stare de fapt în care ne-am găsit în aceste trei luni, care a generat o cerere foarte mare pe produse de grădinărit, pe toate canalele de vânzare ale Green Project: online, magazine de bricolaj sau supermarketuri.
Ce schimbări s-au produs în business-ul Green Project?
Am crescut. Și de aici toate „problemele”. O parte dintre furnizorii noștri s-au panicat și au restrâns producția, ceea ce ne-a generat un deficit de marfă. Apoi, transporturile internaționale au suferit, ca urmare a restricțiilor impuse la tranzitarea țărilor. În plus, curierii locali și-au restrâns inițial echipele, așteptându-se la volume mai mici de marfă de livrat.
Pe de altă parte, am avut și clienți care și-au închis magazinele pe perioade scurte de timp. Depozitul nostru a devenit dintr-o dată neîncăpător, iar numărul de produse manipulate a înregistrat o creștere aproape instantanee. Acestea au fost principalele provocări.
Este adevărat că la început, în momentul în care au început să apară semnale de închideri temporare de magazine, opriri la comandă ale produselor, prima reacție a fost aceea de a discuta cu angajații și a conveni împreună ca să mergem în concediu de odihnă pentru o săptămână. Trecuse o perioadă dificilă, în care pe alocuri am lucrat și peste program și o săptămână de relaxare pentru refacerea forțelor chiar era bine venită.
În același timp, am accelerat proiectul online pe care l-am relansat la sfârșitul lunii martie, și anume listarea portofoliului nostru de produse într-o serie de marketplace-uri deja cunoscute. Din acel moment, pentru noi totul a revenit la normal. Chiar dacă comenzile provenite de la clienții tradiționali au întârziat să apară, comenzile online au înregistrat o explozie, depășind 20.000 de euro în prima lună, și continuând cu o creștere de cca 20% în următoarele luni.
Cea mai mare provocare a fost aceea de a menține un echilibru pe cashflow, chiar dacă comenzile curgeau, a apărut un mic blocaj pe partea de încasări efective, majoritatea clienților solicitând creșterea termenului de plată.
Ce adaptări eficiente ați făcut în companie? Ce strategii ați gândit și implementat pentru a putea face față acestor provocări?
Tot în această perioadă, partenerii Green Project din străinătate ne-au surprins cu proiecte noi extrem de ambițioase. Astfel, în mai puțin de trei săptămâni, am dezvoltat pentru o rețea de 200 de magazine de tip garden center din Italia gama de substraturi speciale pentru plante de interior, urmând ca pe parcursul lunii iunie să livrăm primul lot de marfă de peste 200.000 de unități.
Este un parteneriat de lungă durată și care vizează intrarea în și mai multe puncte de vânzare însemnând volume crescute, lucru care ne-a obligat să luăm în considerare extinderea spațiului de producție și a celui de depozitare, fiind acum în plin proces de mutare a depozitului central într-o nouă locație, care va permite stocarea unui număr de circa 650 de paleți de marfă, vechiul depozit urmând să găzduiască exclusiv capacitatea de producție.
Cum ați reușit să va țineți clienții aproape?
Am fost în contact permanent cu clienții noștri, am fost foarte activi pe rețelele de socializare, pentru a oferi informații utile, sfaturi sau consultanță, iar limitarea mișcării ne-a obligat să folosim mai intens mijloacele alternative de comunicare – telefonie, conferințe, video-call-uri.
Astfel, am putut să fim alături de clienți pentru a le transmite în principal două mesaje: acela că pot avea încredere în noi și că suntem pregătiți, în orice moment, să le livrăm marfa pe care o solicită, în condiții optime.
De asemenea, în această perioadă am atras mulți clienți noi care, probabil, rămânând fără furnizori, ne-au căutat pentru a-și putea continua activitatea. Am răspuns pozitiv tuturor solicitărilor, iar în plus am transmis tuturor coordonatele de contact ale Green Project, cu o deosebită plăcere, alături de mesajul: „Bună, noi suntem Green Project și suntem aici pentru tine!”
Ce planuri de business aveți?
Consolidarea pieței interne și intrarea pe cel puțin două noi piețe europene de profil, constituie planul Green Project pe termen mediu. Pentru aceasta, am demarat operaționalizarea depozitului logistic din Fulda, Germania, care are ca termen de intrare în funcțiune luna septembrie 2020.
Prin acest depozit, targetăm extinderea comerțului online către Germania, Austria și Elveția și în același timp extinderea proiectului pe care îl desfășurăm cu Amazon la nivel de Europa. Alături de produsele fabricate de noi, prin acest depozit încercăm să oferim o șansă și altor mici producători români să experimenteze comerțul european, beneficiind de rețeaua noastră de distribuitori și de experiența noastră logistică.
Avem o lecție de învățat din această perioadă?
În business ai întotdeauna de învățat, fie că este vorba de o situație nouă, precum cea generată de pandemia COVID-19, fie că este vorba de o recesiune sau de un boom economic. Toate fazele acestea îți provoacă dezechilibre care poți fi rezolvate doar printr-o cunoaștere foarte bună a pieței, și printr-o menținere extrem de versatilă a businessului.
Green Project
Compania ieșeană Green Project activează încă din 2003 în domeniul distribuției de produse pentru grădinărit și home&deco și al producției de substraturi, fertilizatori și tratamente naturale pentru plante de interior și exterior sub brandul Dr. Soil.
Produsele Dr. Soil se regăsesc în România prin distribuția directă a companiei Green Project, la rafturile tuturor magazinelor de tip DIY & Home Improvement, în hipermarketuri, în magazinele de tip cash & carry, în principalele magazine online de decorațiuni și home improvement, în marketplace-uri și sunt disponibile și pe platforma online dedicată grădinăritului www.gradinar.ro. De asemenea, compania Green Project lucrează cu anumiți retaileri și pe secțiunea de mărci private.
Brandul de grădinărit Micul Grădinar este un alt brand propriu, lansat alături de Dr.Soil GmbH, compania germană care produce și distribuie pe piața europeană produsele naturale Dr.Soil pentru îngrijirea plantelor, Agrocosm Consult, una dintre cele mai dinamice companii din piața semințelor pentru legume și flori din România și Online Gardening Solutions, agenție de marketing specializată în domeniul grădinăritului.
Pe lângă produsele proprii Dr. Soil și Micul Grădinar, portofoliul Green Project găzduieşte ofertele a peste 5.000 de articole, disponibile în stoc si care aparțin unor importanți producători precum Elho, Santino, Seramis, Empathy, gamă care se dezvoltă permanent, inclusiv din punct de vedere al categoriilor noi de produse.
Green Project exportă, de asemenea, în 7 țări din Europa din Uniunea Europeană: Germania, Italia, Spania, Cehia, Bulgaria, Marea Britanie și în Republica Moldova. Pe lângă brandurile proprii, compania distribuie 25 de branduri de top din Europa din domeniul grădinăritului.
Contact Green Project
www.doctorsoil.com// tel. 0788.244.850 // info@doctorsoil.com
Întregul conținut al site-ului www.bricoretail.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din sectoarele DIY, Home Improvement & Gardening.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Publicația BricoRetail.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
