După aproximativ 4 ani dificili pentru o piaţă de bricolaj foarte fragmentată precum cea din România, perioadă în care retailerii au încercat să se restructureze sau să se repoziţioneze în piaţă, anul 2014 a adus un important exit şi trei importante tranzacţii, iar începutul de an 2015 arată o acalmie a pieţei.
Un exit şi 3 tranzacţii
Astfel, retailerul german OBI, divizia de bricolaj a grupului german Tengelmann, ce opera 7 magazine în România, a decis anul trecut să iasă de pe piaţa noastră, după 5 ani consecutivi de pierderi. 5 dintre cele 7 magazine fiind preluate de către un retailer grec de jucării, Jumbo. OBI deschidea primul magazin în România în noiembrie 2008.
Cumpărată pentru 75 de milioane de euro în anul 2013 de către cel mai mare retailer european de bricolaj şi al treilea cel mai mare retailer mondial – Kingfisher – reţeaua franceză Bricostore, cu 15 magazine în România, a început în 2014 să se transforme, când primele 8 unităţi au fost rebrenduite în Brico Depot. Restul au fost transformate la începutul acestui an. În acest moment, a mai rămas de transformat doar o singură unitate Bricostore.
Reţeaua germană Praktiker, una dintre primele reţele de bricolaj apărute în România, cu 27 de magazine la nivel naţional, a fost preluată, în 2014, de distribuitorul de materiale de construcţii Search Chemicals, o companie deţinută de omul de faceri turc Omer Susli care a păstrat brandul Praktiker.
Anul 2014 a însemnat pentru reţeaua Praktiker revenirea pe profit şi înregistrarea primei creşteri a business-ului după cinci ani consecutivi de pierderi, în anul 2014 înregistrându-se creşteri în vânzări în medie de peste 10% faţă de 2013. Mai mult, pe parcursul anului 2014, reţeaua Praktiker a adăugat un magazin nou, consemnându-se restartul expansiunii.
În cele din urmă, ultima mare preluare de pe piaţa de bricolaj din România, în valoare de 17 milioane de euro, a fost făcută de către grupul francez Adeo Group, operatorul magazinelor de bricolaj Leroy Merlin, care a preluat cele 15 magazine deţinute de retailerul austriac bauMax din România. Astfel, la cele 2 magazine Leroy Merlin existente pe piaţa din România, se vor adăuga, în timp, alte 15 magazine ex-bauMax ce vor fi rebrenduite.
Cote de piaţă
Cu aceste schimbări majore, se pare că piaţa românească de bricolaj, estimată la o valoare totală de 18,4 miliarde de de lei ( cca 4,1 miliarde de euro), conform datelor furnizate de PRM, în 2014, a început să se consolideze.
Conform companiei de cercetare PMR, companie care efectuează studii de piaţă în retail, în Europa Centrală şi de Est, piaţa de bricolaj din România este dominată de retailul modern, iar la nivelul anului 2014 acesta deţinea o cotă de piaţă de 53% (9,7 miliarde lei sau 2,15 miliarde de euro), versus 47%(8,7 miliarde de lei sau 1,93 miliarde de euro), procent deţinut de retailul tradiţional reprezentat, în cea mai mare parte, de magazine sau de depozite de materiale de construcţii.
Cea mai mare cotă din piaţa a retailului de bricolaj din România (aproape 30%) este atribuită tridentului cu capital 100% românesc format din Dedeman, Arabesque şi Ambient. Aproape 14% din cota de piaţă este împărţită între retailerii internaţionali Bricostore (Brico Depot), Praktiker, Hornbach, bauMax, Leroy Merlin, OBI şi Mr Bricolage.
În 2014, liderul pieţei de bricolaj din România, Dedeman, a avut o creştere de 26%, faţa de 2013, la peste 760 de milioane de euro.
Cu o reţea de 18 depozite în toată ţara, compania Arabesque este cel mai important jucător B2B de pe piaţa de bricolaj din România ce comercializează peste 30,000 articole pentru construcţii, finisaje şi amenajări. Cu un portofoliu de peste 15,000 clienţi în toată ţara, serviciile Arabesque includ şi livrări la clienţi cu logistică proprie.
Cu o reţea de 14 magazine concentrate mai ales în zona de Centru-Nord a ţării, compania sibiană Ambient comercializează materiale de construcţii şi produse pentru instalaţii, amenajări şi decoraţiuni. Ambient are două unităţi de business: Retail – reţeaua de 14 centre comerciale adresate clienţilor finali (B2C) şi Distribuţie – reţeaua de vânzări către clienţii companii (B2B).
Revenind la cifre, diferenţa de până în 11% din cota de piaţă a retailului de bricolaj se regăseşte în comerţul online (emag.ro, evoMag.ro, vivre.ro etc) – cca 2% – şi în retailul modern nespecializat ce deţine categorii de bricolaj precum: Carrefour, cora, Auchan, Metro sau Selgros.
Apropos de comerţul online, în România se sesizează un apetit crescut al consumatorilor pentru produsele profesionale, în special scule electrice, ale unor branduri foarte cunoscute dar şi un interes din partea principalilor retaileri online de a intra pe zona de construcţii, bricolajul fiind categoria care are cea mai mare detentă in creştere din e-commerce. Spre exemplu, retailerul eMAG şi-a dublat cifra de afaceri în 2014, faţă de 2013, în categoria de bricolaj.
Referindu-ne tot la online, Arabesque este una dintre companiile care au intrat puternic în aceasta zonă. Dat fiind faptul că obiectul principal de activitate al companiei Arabesque este distribuţia de materiale de costrucţii, profilul fiind majoritar B2B, cifra de afaceri a magazinului online este încă nesemnificativă, din total cifră de afaceri Arabesque, având in vedere ca 90 % dintre clienţii acestuia sunt clienţi finali. Totuşi, este unul dintre canalele Arabesque cu cea mai bună dinamică.
Piaţa de bricolaj din România la început de an 2015
După analizele financiare ale anului 2014, Dedeman, cel mai mare retailer din România, în termeni de cifră de afaceri se află între primii 5 retaileri din Europa Centrală şi de Est. Dedeman a deschis, la Bucureşti, magazinul cu numărul 41 al reţelei în luna aprilie, primul din 2015.
Începutul de an a consemnat şi aniversarea a primului an de prezență pe piața din Romania a brandului de retail Brico Depot, cu know how implementat cu succes la nivel local şi 14 depozite transformate în timp record. Doar un singur magazin Bricostore a rămas netransformat.
Tot la capitolul transformări a început lucrul, în acest an şi retailerul Leroy Merlin la 3 dintre fostele magazine bauMax, închise pe perioada lucrărilor, iar procesul va continua pe parcursul întregului an. Un alt magazine Leroy Merlin construit de la zero se va inaugura în luna mai a acestui an, la Bragadiru, lângă Bucureşti.
Previziuni pentru 2015 – 2016
Conform estimărilor PMR, 2015 va fi un an tot dificil cu o creştere de 6,2%, ceea ce înseamnă că valoarea estimată a pieţei de retail de bricolaj va fi de cca 10,3 miliarde lei (2,29 miliarde de euro).
Planurile de dezvoltare ale reţelei de depozite Brico Dépôt din România includ extinderea reţelei la un total de 50 de depozite, indiferent dacă extinderea va presupune şi alte preluări de magazine sau construirea unor depozite noi. 6 foste magazine Brocostore au fost transformate la începutul acestui an în depozite Brico Depot. Cu toate acestea, retailerul Brico Depot nu va mai deschide alte magazine noi, singurul magazin ce urmeaza a fi inaugurat in 2015 va fi fosta unitate Bricostore din Băneasa.
Tot la 50 de magazine până la finalul anului 2016 doreşte să ajungă şi retailerul local Dedeman, iar atingerea pragului de 1 miliard de euro cifră de afaceri va fi mult mai aproape. În 2015, Dedeman ar urma să mai deschidă magazine în oraşele Slobozia, Giurgiu, Oradea si Satu Mare, după ce, la începutul acestui an a deschis cel de-al 41-lea magazin al reţelei, la Bucureşti.
De asemenea, conform datelor IBC Focus, Dedeman va face alte şi alte investiţii în magazine noi, printre care s-ar putea număra o nouă unitate în Bucureşti, pe soseaua Dudeşti – Pantelimon, Iaşi, pe bulevardul Primăverii şi în Timişoara, pe Calea Şagului.
Praktiker a afirmat prin vocea noului proprietar, la mijlocul anului trecut, că „în următorii 2 ani o să extindem reţeaua la 45 de magazine.” În ceea ce priveste planurile de extindere pentru 2015, Praktiker România are în vedere deschiderea a 2 până la 5 noi magazine.
Retailerul german Hornbach, prezent în România cu 5 unităţi, nu are în plan deschiderea vreunui magazin în 2015, însă compania şi-a îndreptat atenţia către oraşe cu peste 300.000 de locuitori care să permită realizarea unei cifre de afaceri corespunzătoare investiţiilor. Pe lista companiei se află oraşe precum Cluj – Napoca, dar chiar şi zona de Est a Capitalei. Pentru consolidarea poziţiei din Transilvania, compania a preluat în 2014 fostul magazin OBI din Sibiu, care va trece printr-un proces de modificare. Deschiderea noii unităţi este planificată până cel târziu în 2016, conform IBC Focus.
Retailerul francez Leroy Merlin, parte a grupului ADEO, prezent cu 2 unităţi în România la finele lui 2014, îşî va concentra expaniunea, în 2015, pe două direcţii: construirea de magazine de la zero (în luna mai va inaugura un magazinn construit de la zero, la Bragadiru, lângă Bucureşti) şi pe transformarea magazinelor bauMax în magazine Leroy Merlin. Până în acest moment, 3 dintre fostele magazine bauMax (Ploieşti, Braşov şi Sun Plaza din Bucureşti) au intrat în proces de restructurare, ce se vor redeschide sub brandul Leroy Merlin până în luna iunie 2015. Magazinul bauMax din Chitila – Bucureşti a fost închis definitiv fiind situat foarte aproape de o unitate Leroy Merlin.
În condiţiile în care retailerul local Ambient nu a mai contat la nivel de investiţii, planurile de viitor ale acestuia par a fi concentrate pe magazinele actuale.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din piaţa de retail de bricolaj (DIY), construcţii şi Home&Garden.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.