Piețele din Europa Centrală și de Est devin motoare de creștere pentru piața europeană de grădinărit

În plină pandemie de Coronavirus, piața europeană de grădinărit se bucură de o nouă revigorare, după mulți ani de stagnare a creșterii. O privire atentă la diferențele dintre dinamicile piețelor din Europa de Vest și cele din Europa Centrală și de Est (CEE), regiune din care face parte și România, arată că aceasta din urmă a jucat un rol important în stimularea creșterii pieței europene de grădinărit în ultimii trei ani. Cu o industrie ce va fi afectată și în anii următori de către Coronavirus (COVID-19), se preconizează că piața de grădinărit din Europa Centrală și de Est își va consolida în continuare rolul de motor de creștere pentru întreaga piață europeană, conform unui raport Euromonitor International, realizat de Karol Leja, Research Analyst la Euromonitor International. 

grădinărit

Foto: Green Project

În timp ce impactul de COVID-19 remodelează toate piețele într-un mod complex și de cele mai multe ori imprevizibil, nevoia afacerilor de a înțelege realitatea regională e mai presantă ca niciodată. Experiența bogată în cercetare a Euromonitor International permite companiei de research să descrie și să analizeze dinamicile pieței și tendințele trecutului și prezentului pentru a evidenția o previziune de încredere și relevantă pentru piața de grădinărit.

grădinărit

Creștere de 8% a pieței de grădinărit din Europa Centrală și de Est

Global, ținând cont de impactul imens al COVID-19, produsul intern brut este estimat să scadă cu 5% în 2020 și să revină în următorii ani, înaintea normalizării, în jurul anului 2023. Piața europeană de grădinărit, pe de altă parte, este de așteptat să reziste relativ bine în acest an, observându-se o creștere globală de 4%, iar piețele din Europa Centrală și de Est se așteaptă să crească cu 8% – cea mai mare rată de creștere dintre toate regiunile analizate de Euromonitor International.

Creșterea pieței de grădinărit din Europa înainte de COVID-19 (Vest vs Est)

Deși tendința de creștere a pieței de grădinărit din Europa Centrală si de Est a fost una evidentă în ultimii ani, valoarea pieței de grădinărit din această regiune este încă la un nivel scăzut, în contextul global. Diferența dintre Europa de Vest și regiunea Europa Centrală și de Est a reprezentat o caracteristică a pieței europene și înainte de era COVID-19.

Comparativ cu regiunea Europa Centrală si de Est, valorile pieței din 2019 a multor categorii de grădinărit din Europa de Vest sunt mai mari chiar și de 10 ori. De exemplu, vânzările din categoria produselor de grădinărit în Europa Centrală și de Est au fost de 336 milioane de euro în 2019, pe când în Europa de Vest, vânzările din aceeași categorie de produse au fost de 3,88 miliarde de euro.

Diferența dintre cheltuielile pe cap de locuitor exemplifică acest decalaj și mai clar, comparând bugetul anual mediu pentru produse de grădinărit al unei persoane din Europa de Vest la 58 de euro, față de doar 8 euro pentru o persoană din Europa Centrală și de Est.

Acest lucru nu este o surpriză pentru că Europa de Vest a fost, în 2019, a doua cea mai mare piață din lume în funcție de valoarea generală a vânzărilor produselor de grădinărit și a treia cea mai mare în funcție de cheltuielile per cap de locuitor.

În ultimii ani, creșterea pieței de grădinărit din Europa de Vest a încetinit semnificativ, luptându-se să înregistreze măcar o mică creștere, în condițiile în care a avut o Rată de Creștere Anuală Compusă (CAGR) de doar 0,6%, în termeni constanți, în perioada 2014 – 2019.

România a înregistrat un CAGR de 6,6% în perioada 2014 – 2019

Pentru regiunea Europa Centrală și de Est, pe de altă parte, anii de dinainte de pandemia de COVID-19 promiteau o creștere inegală, dar în principal pozitivă în toată regiunea.

De exemplu, în perioada 2014 – 2019, valoarea vânzărilor produselor de grădinărit din Polonia a înregistrat o Rată de Creștere Anuală Compusă de 2,5% și în România a ajuns la 6,6%, având în vedere că ambele țări experimentează o creștere continuă și susținută.

Dezvoltarea dinamică a pieței de grădinări din țările Europei Centrale și de Est au contribuit la creșterea, în general, a valorii pieței de grădinărit european în timp ce Europa de Vest se luptă să înregistreze o creștere oricât de mică.

În anii 2017, 2018 și 2019, Regiunea Europa Centrală și de Est a înregistrat rate de creștere de 7%, 7,4% și respectiv 2,7%, în condițiile în care valoarea vânzărilor din categoria produselor de grădinărit din România a crescut cu peste 5% în 2019, iar în Rusia, în 2018, s-a înregistrat chiar un record de creștere, de 11%.

Ratele de creștere din Europa de Vest, deși pozitive, nu au ajuns la 1%

În același an, în Suedia, vânzările de produse de grădinărit au scăzut cu – 2,5% și în Franța cu – 1%, cu o rată totală de creștere de – 0,1% înregistrată în regiunea Europei de Vest. În 2017 și 2019, ratele de creștere din Europa de Vest, deși pozitive, nu au ajuns la 1%, impactând major creșterea lentă a categoriei de produse de grădinărit în Europa.

Deși piețele din Europa Centrală și de Est reprezintă mai puțin de 10% din totalul valorii pieței de grădinărit europen, creșterea din Europa Centrală și de Est este semnificativ mai dinamică decât în Europa de Vest, Rusia fiind piața cheie în funcție de valoare.

Rusia, cea mai mare economie din Europa Centrală și de Est, a generat peste 57% din valoarea de piață în 2019. O creștere mai mare a PIB-ului și adoptarea mai multor produse noi de grădinărit din piețele din Europa Centrală și de Est explică ratele mari de creștere comparative, care contribuie semnificativ la creșterea întregii piețe de grădinărit europene.

Noile tendințe din piața de grădinărit stimulează creșterea din Europa Centrală și de Est

Creșterea dinamică a industriei de grădinărit din Europa Centrală și de Est, din ultimii cinci ani, a fost acompaniată și ajutată de mai multe tendințe de consum. Unele dintre cele mai răspândite și impactante tendințe sunt: creșterea activităților de grădinărit din spațiile urbane, modernizarea seturilor de unelte utilizate de consumatori și creșterea constantă a comerțului online.

Creșterea puternică a pieței de grădinărit din Europa Centrală și de Est, corelată cu popularitatea în creștere a acesteia, a dus la extinderea plantelor în spații noi aparținând locuitorilor urbani, fiind un mod nou de exprimare a preferințelor estetice. Varietatea și disponibilitatea crescândă a plantelor de apartament îi ajută pe consumatori să folosească grădinăritul în scopuri decorative, iar florile și alte plante folosite ca obiecte decorative reprezintă elemente de bază ale designului interior.

Grădinăritul urban în Europa Centrală și de Est, perceput ca un hobby, dar și ca un mod de a obține mâncare proaspătă și organică, câștigă tot mai multă popularitate în fiecare an. În România și Ucraina, de exemplu, se observă tendința predominantă de a crește singur produse, iar în Rusia fructele și legumele crescute acasă au devenit alternative ieftine a producelor cumpărate din magazine.

Această tendință a stimulat vânzările de produse de horticultură, valoarea vânzărilor din retail doar pentru semințe crescând cu 22%, în 2018, în Rusia, cea mai mare piață de grădinărit din regiune.

grădinărit

Consumatorii doresc să-și înnoiască echipamentele și unelte de grădinărit

Deoarece piața are un potențial mare de creștere, multe dintre uneltele de grădinărit au devenit învechite sau se află într-o stare proastă, iar consumatorii doresc să-și înnoiască seturile de echipamente si unelte de grădinărit.

Cu o Europă Centrală și de Est înregistrând o creștere puternică a PIB-lui în utlimii ani, stimulând creșterea în venitul disponibil (6% Rată de Creștere Anuală Compusă în perioada 2016 – 2019), consumatorii au avut mijloacele necesare pentru a dobândi aceste noi unelte de grădinărit.

Acest lucru a făcut posibilă creșterea vânzărilor pentru echipamentele și uneltele de grădinărit, care a reprezentat cea mai mare categorie în grădinărit din regiunea Europa Centrală și de Est pentru mai mulți ani. Astfel, echipamentele și uneltele de grădinărit au constituit peste 40% din piața totală de grădinărit din 2017, ajungând la 41% în 2019 și așteptându-se să continue creșterea pentru a ajunge la 42% în 2020.

În comparație cu Europa de Vest, unde vânzările în horticultură au fost de 14,9 miliarde de euro în 2019 și au fost mai mult decât dublate pentru echipamentele și uneltele de grădinărit (6,7 miliarde de euro), arată că piața Europei Centrale și de Est are un potențial considerabil de creștere.

Și în timp ce consumatorul mediu din Europa Centrală și de Est va trebui să își crească cheltuielile pentru echipamentele și uneltele de grădinărit (în prezent fiind la 3 euro per cap de persoană) cu mai puțin de 4 ori, pentru a atinge media per cap de locuitor din Europa de Vest, de 12 euro, în cazul horticulturii creșterea va trebui să fie de unsprezece ori mai mare, de la 2 euro la 27 euro.

Deschiderea pentru achiziția de produse inovative

În țările din Europa Centrală și de Est, precum Polonia și Ucraina, vânzările de echipamente și unelte pentru grădinărit merg mână în mână cu deschiderea consumatorilor pentru achiziția de produse inovative precum mașinile de tuns iarbă robotizate.

Datorită venitului disponibil în creștere, cumpărătorii sunt mai puțin reticenți atunci când cumpără produse mai inovatoare și mai scumpe. Vânzările în creștere de echipamente și unelte de grădinărit creează o bază foarte bună pentru retailerii specializați de a introduce mai eficient noile soluții tehnologice pe piață.

Consumatorii culeg beneficiile inovației în robotică permițând întreținerea fără efort a peluzelor lor. Această oportunitate salvatoare de timp apare concomitent cu căutarea consumatorilor de a elimina treburile casnice pentru a avea mai mult timp liber în contextul unui stil de viață ocupat. Acest lucru explică creșterea explozivă a vânzărilor de mașini de tuns iarba robotizate de-a lungul piețelor europene, care au înregistrat rate de creștere de două cifre în aproape toate țările.

Tipic pentru o tehnologie nouă și extrem de inovatoare, această categorie se caracterizează printr-o creștere rapidă a penetrării, cu intrări frecvente pe piață, precum și lansări de produse noi ale operatorilor tradiționali.

Expansiunea comerțului online

O altă tendință impactantă, care sporește dezvoltarea pieței de grădinărit din Europa Centrală și de Est, este expansiunea graduală a comerțului online. Deși poziția magazinelor DIY, Home Improvement & Gardening fizice rămâne puternică, iar canalul preia majoritatea vânzărilor din 2019 – în anumite țări din regiune chiar până la 90% din total vânzări – canalul comerțului online crește dinamic.

În ultimii trei ani, categoriile DIY, Home Improvement & Gardening au înregistrat creșteri de vânzări de două cifre ale comerțului online, cu o creștere de 26% în 2017, 32% în 2018 și 24% în 2019.

În aceeași perioadă, ponderea vânzărilor de comerț electronic cu produse de grădinărit a crescut în țările din Europa Centrală si de Est, cu România care a înregistrat rate de creștere cuprinse între 38% și 55% și Rusia între 31% și 96%, ambele țări conducând în grupul de țări cu cele mai rapide vânzări de e-commerce cu produse de grădinărit.

Vânzările online din Rusia, din perioada 2016 – 2019, au crescut de la 3,5% pondere din totalul pieței, la 11%, iar în Ucraina aceleași vânzări au crescut de la 4% la 6% în aceeași perioadă.

Pandemia aduce un impact pozitiv pe piața de grădinărit din Europa Centrala și de Est

Cu o vânzare previzionată în creștere de peste 20% pentru comerțul online până în 2025, Rusia, cea mai mare piață din regiune, preia conducerea în acest proces de transformare. Tendința va fi întărită cu efectul pe care îl are COVID-19 în comerțul online, în general, motivând ditribuitorii să se miște mai repede în spațiul digital, extinzându-se eficient și consolidându-și acoperirea și creșterea vânzărilor.

Pandemia este de așteptat să aibă un impact pozitiv pe piața de grădinărit din Europa Centrală și de Est, având drept principal efect schimbarea priorităților pentru cheltuieli ale consumatorii, care își vor redirecțioa cheltuielile spre forme de a-și petrece timpul mai prietenoase cu bugetul și mai aproape de casă. Din cauza carantinării și a limitării deplasărilor externe multe persoane au început să caute locuri de relaxare și odihnă care sunt mai aproape de casă. O grădină urbană mică sau o casă de vară cu grădină reprezintă alternative viabile pentru călătoriile internaționale riscante.

O vacanță de vară petrecută grădinărind este o opțiune interesantă, sigură și prietenoasă cu bugetul pentru un număr mare de consumatori cu opțiuni limitate de pandemia COVID-19. Grădinăritul, ca hobby, atrage și mai mult atenția, în detrimentul activităților de grup sau a celor din spatiile închise, devenite indisponibile din cauza posibilelor riscuri de sănătate. Acești factori stimulează și mai mult creșterea pieței de grădinărit în Europa Centrală si de Est.

Concluzii

Comparația performanțelor piețelor de grădinărit din Europa Centrală și Europa de Vest arată că și cu o piață de dimensiuni mici țările din Europa Centrală și de Est pot aduce dinamism în pieța europeană, în ansamblu, și chiar pot conduce la creștere, per total.

Cu o Rată de Creștere Anuală Compusă (CAGR) sănătoasă de 8% de-a lungul perioadei 2016 – 2019 și o prognoză robustă a CAGR de 5% în perioada 2020 – 2024, regiunea Europa Centrală și de Est crește mai rapid decât regiunea Europa de Vest.

Creșterea pieței europene va fi stimulată de tendința intensificării activitătilor de grădinărit urban, larg răspândite, care încurajează cumpărătorii să-și diversifice aceste activități, folosind noi echipamente și unelte de grădinărit, prin noi canale de achiziție, de exemplu comerțul online.

În timp ce 2020 se îndreaptă spre final, se așteaptă ca grădinăritul să reziste relativ bine crizei de COVID-19, consumatorii găsindu-și refugiul în hobby-urile legate de grădinărit și redirecționându-și fondurile alocate călătoriilor internaționale pentru modernizarea caselor de vară sau a grădinilor.

Întregul conținut al site-ului www.bricoretail.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din sectoarele DIY, Home Improvement & Gardening.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Publicația BricoRetail.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Depositphotos
Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *