Aldo Lele, Sustainability Manager IKEA: „Transformăm radical fiecare aspect al afacerii noastre pentru a deveni un brand mai accesibil, mai convenabil și mai durabil”

„De la mobilier la alimente, de la producție până la livrarea la domiciliu, de la energie la investiții, transformăm radical fiecare aspect al afacerii noastre pentru a deveni un brand mai accesibil, mai convenabil și mai durabil. Mai precis, ne propunem să folosim 100% energie regenerabilă pe întregul lanț valoric IKEA până în 2030, de la clădirile Grupului Ingka, până la furnizori. Împreună cu această abordare aspirațională, ne propunem și livrări la domiciliu cu 100% zero emisii, până în 2025.” Aceasta este declarația lui Aldo Lele, Sustainability Manager IKEA South East Europe din cadrul interviului acordat publicației BricoRetail.ro.

Aldo Lele va fi unul dintre speakerii evenimentului GoTech World (anterior denumit Internet & Mobile World), cel mai mare eveniment de IT & Digital din Europa Centrală și de Est, ce se va desfășura anul acesta în perioada 10 – 11 noiembrie, online, pe platforma MyConnector. Evenimentul aniversează zece ani de existență. Participarea la GoTech World se face pe baza unui bilet de acces ce poate fi achiziționat direct de pe website-ul dedicat.

Aldo Lele este manager de sustenabilitate la IKEA South East Europe (SEE), regiune care cuprinde pentru compania suedeză 5 țări: Croația, România, Serbia, Slovenia și Ucraina. El este responsabil pentru conducerea, dezvoltarea și implementarea proiectelor și subiectelor legate de sustenabilitate pe întreaga piață SEE. Aldo este alături de compania IKEA de aproape 15 ani.

Aldo Lele, Sustainability Manager IKEACe înseamnă pentru IKEA să fie o companie sustenabilă?

Tot ceea ce facem în IKEA pornește de la viziunea noastră de a crea o viață de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulți oameni. Astăzi, mai mult ca oricând, acest lucru înseamnă oferirea posibilității de a avea acces la soluțiile sustenabile IKEA de amenajare a locuințelor, în limitele resurselor planetei noastre.

Sustenabilitatea este una dintre principalele valori și principii care definesc activitatea companiei noastre. Iar prin intermediul acesteia credem cu tărie că putem evolua și pune bazele unei societăți echitabile și egale, prin transformarea modului nostru de lucru pentru a deveni circulari și prin care emisiile de carbon sunt reduse continuu. Această abordare este puternic impregnată în strategia noastră de afaceri, la toate nivelurile: de la creare conform designului democratic, producție și aprovizionare cu materii prime, până la utilizarea produselor acasă și a sfârșitului ciclului de viață al acestora.

Care sunt principalii piloni pe care se bazează acțiunile de sustenabilitate ale companiei IKEA?

Strategia noastră de sustenabilitate reunește trei piloni esențiali care se axează pe oferirea unei vieți sănătoase și durabile, pe transformarea IKEA într-o companie circulară și preocupată de schimbările climatice și cu un impact pozitiv asupra comunității locale și al mediului înconjurător.

O viață sănătoasă și sustenabilă

Primul pilon este despre o viață sănătoasă și sustenabilă pentru cât mai mulți oameni. Acest deziderat se traduce prin oferta noastră accesibilă de mobilier pentru casă, produsă în mod sustenabil prin utilizarea de materiale naturale și regenerabile. De asemenea, produsele noastre permit clienților să reducă consumul de apă și energie, îi ajută să evite risipa de alimente și să se bucure de un aer mai curat acasă.

Ne preocupăm constant să asigurăm longevitatea resurselor de bază de care depindem cu toții prin crearea de produse ușor de întreținut, reparat, refăcut, refolosit și reciclat. Astfel, avem multe programe care vin în sprijinul acestui pilon. De exemplu, serviciul Buy Back de cumpărare a mobilierului folosit, care oferă produselor vechi o a doua șansă la viață și serviciile accesibile de energie curată, care democratizează producția de energie verde. Totodată, amintim aici și de oferta noastră tot mai mare de alimente pe bază de plante la prețuri accesibile în restaurantele IKEA și pe piața de alimente suedeze care permit mai multor oameni să consume mai sănătos, contribuind în același timp la reducerea amprentei de carbon.

O companie circulară

Al doilea pilon amintit se referă la modul în care putem deveni o companie circulară, cu un impact climatic pozitiv, prin utilizarea celor mai noi tehnologii și a dezvoltării produselor în conformitate cu valorile noastre. Obiectivul nostru este de a reduce la jumătate emisiile de carbon produse până în 2030, având ca reper anul 2016. Continuăm să investim în utilizarea inteligentă a resurselor și, până la sfârșitul acestui deceniu, ne așteptăm ca 100% din toate soluțiile noastre de amenajare a casei să fie realizate din materiale regenerabile sau reciclate și să ajute oamenii să reducă atât consumul de energie, cât și cel de apă în locuințele lor.

Aceeași abordare este aplicată și în cazul clădirilor noastre, pentru ca ele să fie 100% alimentate cu energie regenerabilă. Acestea sunt doar câteva dintre acțiunile pe care le întreprindem pentru a ne atinge obiectivul pentru anul 2030, și anume de a contribui la limitarea creșterii temperaturii la 1,5 grade, conform acordului de la Paris.

Noi modele de afaceri

Pe lângă eforturile constante de a asigura longevitatea produselor și prevenirea risipei de resurse, vom explora noi modele de afaceri, care ar putea include, de exemplu, închirierea sau utilizarea la comun a produselor. Astăzi, avem mai multe realizări de care ne bucurăm, cum ar fi eliminarea treptată a plasticului de unică folosință din gama noastră de produse. De asemenea, bumbacul nostru provine din surse mai sustenabile, iar magazinele noastre livrează deja bunuri clienților prin vehicule cu zero emisii.

Promovarea eficienței energetice se află și ea în centrul atenției noastre, 100% din becurile pe care le comercializăm sunt LED, iar numărul magazinelor IKEA alimentate 100% cu energie regenerabilă crește în fiecare an. În curând, vom elimina treptat bateriile de unică folosință și vom crește oferta noastră de baterii reîncărcabile la prețuri accesibile. Mai mult, suntem pe cale să atingem cu 50% obiectivul nostru pe termen lung în ceea ce privește mâncarea pe bază de plante din restaurantele noastre.

Un impact pozitiv asupra comunității locale și al mediului înconjurător

În cele din urmă, doresc să menționez aspirația noastră de a crea un impact social pozitiv pentru toți jucătorii din lanțul valoric IKEA până în 2030. Așadar, dorim să avem un impact pozitiv susținând și pledând pentru drepturile omului, acest lucru fiind strâns legat de abordarea noastră echitabilă și egală în comunitatea în care ne desfășurăm operațiunile. Astfel, susținem antreprenorii sociali locali și îi sprijinim să devină o afacere durabilă, care oferă clienților IKEA colecții și servicii unice realizate manual.

Până în prezent, au fost create 200.000 de locuri de muncă în 16 țări. Ne așteptăm ca până în 2025 să dezvoltăm afaceri sociale locale în toate cele 30 de țări comerciale ale Grupului Ingka, ajutând cât mai mulți oameni să își reconstruiască drumul după COVID-19 și să prospere în viitor.

Pledăm pentru schimbare. Fie că este vorba despre dreptul fiecărui copil la joacă, despre eforturile constante demarate pentru a evidenția valoarea integrării refugiaților în comunități gazdă și companii sau despre crearea unui mediu de afaceri care susține egalitatea de gen, la IKEA, știm că îi putem inspira pe alții și putem contribui la o schimbare pozitivă. Vom continua să colaborăm cu guverne, companii și numeroși oameni, pentru a crea o societate mai echitabilă și mai incluzivă.

Această viziune ne ghidează și politicile interne. Avem o politică de ocupare a forței de muncă fără discriminare și promovăm în mod activ echilibrul de gen și egalitatea de remunerare. Obiectivul nostru este să ajungem la o remunerație egală în toate țările din Ingka până la sfârșitul anului 2021. De asemenea, ne propunem echilibrul de gen 50/50 până în anul 2022.

Care sunt principalele obiective ale IKEA în termeni de sustenabilitate pentru următorul deceniu?

Avem ambiții mari atunci când vine vorba de abordarea schimbărilor climatice de-a lungul lanțului nostru valoric. Lucrând la obiectivele noastre bazate pe știință, contribuim la ambițiile Acordului de la Paris și la angajamentul general al IKEA de a avea un impact climatic pozitiv până în 2030. Deci, excludem total scenariul în care nu acționăm începând din acest moment pentru a reduce amprenta noastră de carbon și a ne atinge obiectivul de emisii nete.

Întotdeauna afirmăm că o afacere bună înseamnă, de fapt, a aduce beneficii în comunitatea noastră, iar acest lucru îl traducem și în abordarea noastră de sustenabilitate. De la mobilier la alimente, de la producție până la livrarea la domiciliu, de la energie la investiții, transformăm radical fiecare aspect al afacerii noastre pentru a deveni un brand mai accesibil, mai convenabil și mai durabil. Mai precis, ne propunem să folosim 100% energie regenerabilă pe întregul lanț valoric IKEA până în 2030, de la clădirile Grupului Ingka, până la furnizori. Împreună cu această abordare aspirațională, ne propunem și livrări la domiciliu cu 100% zero emisii, până în 2025.

Magazine mai durabile

În aceeași direcție, intenționăm să creăm magazine mai durabile în conformitate cu strategia de sustenabilitate pozitivă People & Planet. Din 2018, IKEA a decis ca toate magazinele și clădirile IKEA noi să fie construite în conformitate cu BREEAM-SE, metoda de evaluare a durabilității pentru clădiri și un punct de referință pe care îl folosim în efortul nostru de a construi mai sustenabil tot timpul.

Acțiunile de co-creare și promovare a unei economii nete cu zero carbon se găsesc și ele la baza misiunii noastre, deoarece nicio companie nu poate face singură o schimbare atât de importantă. De asemenea, vom continua să lucrăm împreună cu alți jucători din guvern, mediul de afaceri, ONG-uri și societatea civilă,  pentru a contribui la crearea unor schimbări pozitive. În acest moment critic al acțiunii climatice, oamenii trebuie să colaboreze.

Cum se împacă sustenabilitatea cu rentabilitatea unei companii?

Sustenabilitatea înseamnă crearea unui impact pozitiv asupra societății și a mediului înconjurător în timp ce ne dezvoltăm afacerea. Pornind de la oportunitățile oferite de un consum circular și reducerea consumului liniar, vom permite o utilizare mai inteligentă a resurselor care influențează și aspectul profitabilității.

Am plecat de la câteva întrebări simple. Ce s-ar întâmpla în cazul în care comercianții ar cumpăra produse de la clienți și apoi le-ar vinde înapoi altor clienți la un preț și mai accesibil? Așa a prins viață serviciul nostru de Buy Back. Ce s-ar întâmplă dacă, în loc să cumpere, clienții ar avea ocazia să închirieze mobilierul care apoi ar putea fi returnat și închiriat din nou, așa cum testăm astăzi pe unele piețe? Ce s-ar întâmplă dacă, în viitor, comercianții își vor produce cea mai mare parte a mobilierului din materialele provenite din mobilierul vechi al altor producători?

Clienții sunt mai conștienți de importanța achiziționării de produse care să le permită să ducă o viață mai sustenabilă acasă. Am văzut acest lucru în rezultatele noastre de afaceri din anul financiar trecut, unde, în sud-estul Europei, vânzările produselor noastre sustenabile au crescut cu 25% față de anul precedent, un rezultat care ne-a depășit așteptările.

Pașii pe care îi ia o companie pentru a fi sustenabilă sunt susținuți de fapte și sunt susținuți de oameni: Ce acțiuni concrete întreprindeți pentru angajați, astfel încât aceștia să aibă un comportament sustenabil?

Colegii noștri, parte din familia IKEA, sunt cheia acestei tranziții. Valorile IKEA fac parte din fundamentul nostru și fiecare angajat este încurajat să contribuie la o societate și un mediu mai bun.

Angajații IKEA cunosc și le sunt oferite în mod regulat informații despre strategia, obiectivele și realizările noastre de sustenabilitate. Prin desfășurarea de activități de implicare a colegilor în domeniul durabilității, creăm conștientizare cu privire la schimbările climatice, dar și învățăm împreună cum putem contribui cu mici modificări de comportament pentru a reduce amprenta noastră de carbon.

Desfășurăm competiții și activități interne orientate către sustenabilitate, prin care încurajăm colegii să participe și să își împărtășească propriile acțiuni sustenabile. Pe lângă micile premii pe care le primesc, cel mai important element este comunicarea cu privire la cantitatea de emisii de CO2 pe care am economisit-o prin acea inițiativă specifică.

În iunie 2019, IKEA a deschis magazinul Pallady, al doilea magazin IKEA din România și un magazin lider în domeniul durabilității. Ce planuri aveți pentru piața din România în ceea ce privește sustenabilitatea?

Vrem să continuăm să punem în aplicare abordarea noastră ce are la bază impactul pozitiv asupra oamenilor și planetei. Obiectivul este de a ne extinde prezența pe piața din România, cu mai multe magazine, mai multe produse și mai multe servicii pentru cât mai mulți români.

Este prioritar ca orice magazin IKEA nou sau existent să aibă cea mai recentă tehnologie disponibilă pentru cea mai bună gestionare a energiei, a apei și a deșeurilor. Cel mai recent exemplu din IKEA Pallady este investiția noastră în panouri solare care ne va permite să fim alimentați cu energie 100% regenerabilă. Totodată, acest lucru va contribui la reducerea emisiilor de carbon și la atingerea ratei de reciclare de 100% a deșeurilor produse în operațiunile noastre.

Când vine vorba de soluțiile de amenajare a locuințelor, vom continua să creștem gama IKEA sustenabilă, care permite clienților să achiziționeze produse realizate într-un mod sustenabil pentru o viață sănătoasă și durabilă. În curând vom face pași spre adăugarea de noi servicii precum electricitatea regenerabilă, oferind românilor posibilitatea de a achiziționa panouri solare la prețuri accesibile. Mai mult, ne propunem să dezvoltăm o cooperare esențială cu diferiți actori sociali pentru a crea un impact pozitiv asupra comunității locale, cu accent pe grupurile vulnerabile.

Evenimentul IKEA – One Home One Planet, pe data de 18 octombrie

Știm că avem o responsabilitate imensă – dar și o oportunitate – de a ne folosi cunoștințele pentru a pleda pentru o gestionare adecvată a resurselor în România, angajând atât comunitatea, cât și autoritățile locale să se implice în găsirea de soluții benefice și valoroase. Vom organiza și găzdui un eveniment important privind acțiunea împotriva schimbărilor climatice, numit One Home One Planet, pe data de 18 octombrie, unde ne propunem să aducem subiectul schimbărilor climatice în agenda publică și să invităm comunitatea locală, părțile interesate din domeniul sustenabilității și autoritățile, astfel încât împreună să putem contribui la realizarea unei schimbări pozitive.

IKEA Romania

Magazinul IKEA Băneasa a fost deschis pe 21 martie 2007, urmat de magazinul Pallady care și-a întâmpinat primii vizitatori pe 24 iunie 2019. Cele două magazine oferă peste 9.500 de produse funcționale și accesibile în gama lor, astfel încât tot mai mulți oameni să își permită să aibă o casă frumoasă și confortabilă. Pentru a-și aduce produsele mai aproape de tot mai mulți oameni, IKEA a deschis centre de livrare la Brașov, București, Cluj, Constanța, Iași și Timișoara. Pe parcursul anului fiscal 2019 (01.09.2018.-31.08.2019.), Magazinele IKEA din România au avut peste 3,6 milioane de vizitatori, în timp ce site-ul www.IKEA.ro a înregistrat aproape 22 de milioane de vizite.

Întregul conținut al site-ului www.bricoretail.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

De două ori pe săptămână puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din sectoarele DIY, Home Improvement & Gardening.

Abonaţi-vă la newsletterul gratuit.

Publicația BricoRetail.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din brico-retail în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 1,221 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Retail » Aldo Lele, Sustainability Manager IKEA: „Transformăm radical fiecare aspect al afacerii noastre pentru a deveni un brand mai accesibil, mai convenabil și mai durabil”

Spune-ți părerea

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.