60% dintre românii care nu bricolau deloc au început să se implice în proiecte DIY, pe fondul pandemiei, iar un sfert dintre aceștia spun că și-au descoperit această pasiune în ultimele șase luni, conform sondajului online realizat de GabiRalea.ro, blog de bricolaj și reamenajare.
Anterior pandemiei, 10% dintre respondenți nu bricolau deloc, puțin peste jumătate (53%) făceau asta ocazional, iar 36% se implicau în proiecte cel puțin o dată pe lună. După șase luni de la declanșarea pandemiei de coronavirus, ponderea celor care nu se implică deloc în proiecte de bricolaj a scăzut la doar 4%, iar a celor care bricolează cel puțin o dată pe lună a urcat de la 36% la 53%.
Din totalul participanților la sondaj, 16% spun că și-au descoperit în totalitate ori aproape în totalitate pasiunea în ultimele șase luni, pe fondul pandemiei de coronavirus. Dacă luăm în calcul doar respondenții care au spus că nu au bricolat deloc înainte de pandemie, rezultatele sondajului arată că un sfert dintre ei și-au descoperit integral ori în foarte mare măsură pasiunea pentru meșterit în ultimele șase luni, respectiv după introducerea restricțiilor care i-au determinat pe români să stea mai mult acasă.
Pe ansamblu, principalele motive pentru care respondenții se implică în proiecte de bricolaj sunt ca să-și exprime creativitatea (75%), ca să scape de stres (73%), dar și pentru că este mai ieftin să facă singuri, mai ales în această perioadă de criză (57%), pot petrece astfel timp cu familia (53%), se pricep să facă singuri (49%) ori nu găsesc produsul ori meseriașul de care au nevoie (49%).
Ce fel de proiecte de DIY?
Proiectele de DIY în care respondenții se implică des sunt gătit și făcut conserve (79%), micile reparații în casă (69%), reamenajare interioară (65%), grădinărit (57%) ori mici proiecte de reciclare (49%) sau recondiționare/ vopsire mobilier (43%) și zugrăvit (41%).
Pentru viitor, participanții la sondaj își doresc mai puține reparații prin casă (52%) și gătit (59%) și mai mult proiecte de reamenajare interioară (75%), recondiționare și vopsire mobilier (66%), dar și grădinărit (53%), reciclare (49%) și zugrăvit (47%). De altfel, puși să indice ultimul proiect în care s-au implicat, marea majoritate a respondenților au menționat zugrăvirea integrală ori parțială a casei, dar și vopsirea sau recondiționarea unor piese de mobilier.
Printre cei care au răspuns întrebării legate de proiectul de DIY, sunt și respondenți care arată că nu au încă un proiect major de bricolaj, dar că se pregătesc pentru vopsit mobila ori planifică lucrări de reamenajare interioară.
Cât privește sursele de infomare cu privire la proiecte DIY și la materialele necesare, 59% dintre respondenți au indicat că se informează foarte mult de pe site-urile și blogurile de specialitate, urmate de social media – Facebook (47%), YouTube (42%), Pinterest (36%), Instagram (6%). La mare distanță, se informează de pe site-urile producătorilor doar 13% dintre subiecți, din cărți și reviste 8%, de la workshopuri de profil 4%, iar direct din magazin doar 1%.
Cât și cum cumpără amatorii de bricolaj
Din totalul respondenților, 37% cheltueisc între 50 și 100 de lei lunar pe materiale de bricolaj, 21% cheltuiesc între 100 și 200 de lei, iar 19% sub 50 de lei. Totodată, 7% dintre subiecți spun că dau lunar peste 300 de lei pe materiale, în timp ce 3% spun că nu cheltuiesc nimic.
În achiziția materialelor, foarte important este mai ales ca ele să fie însoțite de instrucțiuni clare și complete (69%), iar apoi calitatea (66%), faptul că sunt ușor de utilizat de către neprofesioniști (63%), dacă cel care cumpără a văzut exemple de utilizare (53%) și dacă materialele sunt ușor de găsit (40%). Abia apoi, printre factorii foarte importanți în cumpărare, se află prețul materialului (34%), urmat de experiența personală legată de produs, posibilitatea de a cumpăra online (32%) și recomandările legate de produs. Brandul produsului este foarte important pentru numai 6% dintre cei care au răspuns întrebărilor acestui sondaj.
Tot legat de achiziția de materiale, participanții la sondaj consideră că furnizorii de materiale de pe piață de bricolaj ar trebui să dea posiblitatea clienților de a achiziționa în cantități mai mici (18%), să aibă disponibile mostre pentru testarea acasă (14%) și să ofere mai multe servicii conexe (debitare, tăiere șamd), dar și să practice tarife mai mici la livrarea materialelor la domiciliul clientului. Totodată, respondenții își doresc ca toate produsele să poată fi achiziționate online de la furnizori (10%), dar și să fie organizate demonstrații și testări de produse, în cadrul cărora clienții să poată obține lămuriri cu privire la utilizarea produselor.
Bricolajul pentru cei aflați în carantină sau izolare
Din totalul participanților la sondaj, 28% au răspuns că s-au aflat în izolare sau în carantină, după izbucnirea pandemiei. Dacă înainte de pandemie, 60% dintre aceștia se implicau foarte rar sau deloc în proiecte de bricolaj, acum, după ce au petrecut o perioadă în izolare ori în carantină, ponderea lor a scăzut la 40%. Mai exact, doar 4,6% dintre respondenții care s-au aflat în izolare sau carantină spun că nu au meșterit încă nimic, dar că urmează să o facă. Cei care au facut ceva s-au implicat în gătit sau în proiecte care au vizat zugrăvitul casei, reamenajarea interioară și mici reparații.
Despre colectarea datelor și metodologie
Datele au fost colectate în perioada 1 – 8 septembrie 2020, eșantionul fiind de 150 de persoane. Dintre cei care au raspuns, 94% au fost femei și restul bărbați. O pondere de 80% dintre respondenți locuiesc în mediul urban, 8% în suburban și 12% în mediul rural. Dintre respondenți, 82% au studii superioare sau postuniversitare, 17% absolvind doar liceul, iar 1% numai gimnaziul.
Datele au fost culese printr-un chestionar cu întrebări 14 închise + o întrebare deschisă aplicat online, adresat persoanelor cu domiciliul în România, populația țintă fiind de 4 milioane de utilizatori de Facebook. Marja de eroare a sondajului este de 5.88%, iar intervalul de încredere este de 95%.
Întregul conținut al site-ului www.bricoretail.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din sectoarele DIY, Home Improvement & Gardening.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.
Publicația BricoRetail.ro reprezintă platforma ideală pentru a vă promova produsele sau serviciile. Mai multe detalii, AICI.
