Cei mai mulți dintre românii care bricolează cheltuiesc lunar între 50 și 100 de lei pe materiale, iar brandul produselor este ultimul criteriu de care țin cont, în momentul cumpărării, conform sondajului online realizat de GabiRalea.ro, blog de bricolaj și reamenajare.
Ce și de ce bricolează românii?
O pondere de 46,5% dintre cei chestionați afirmă că bricolează ocazional, 43% din total se implică în astfel de proiecte cel puțin o dată pe săptămână, dintre care unii chiar zilnic (8,3% dintre respondenți).
Participanții la studiu bricolează pentru că astfel își exprimă creativitatea (83,5%), scapă de stres (77,6%), dar și pentru că bricolajul este un prilej de a petrece în mod plăcut timpul alături de familie (67,7%). Alte motive pentru care participanții la studiu meșteresc sunt că se pricep să facă singuri lucrurile de care au nevoie (55,1%), este mai ieftin decât să apeleze la un specialist (44,5%) sau nu găsesc în comerț exact ceea ce le trebuie (40,2%).
Reamenajările interioare, pe primul loc
Proiectele în care respondenții se implică des ori foarte des sunt cele de reamenajare interioară (70,1%) , grădinărit (64,5%), mici reparații în casă (61,9%) și proiecte de reciclare (60,3%). Alte proiecte indicate de respondenți sunt micile meșteșuguri sau artizanat (48,8%), croitorie (39,4), lucru de mână precum tricotat, brodat sau croșetat (38,9%), recondiționarea mobilierului (38,6%), artistice (33,1%) ori zugrăvit sau pictat pereți (30,3%).
Reamenajarea interioară este prima (cu 68.5%) în topul proiectelor pe care respondenții vor mult și foarte mult să le dezvolte, urmată de recondiționarea mobilierului (63,4%), grădinărit (60,2%) și reciclare (52,8%), dar și meșteșuguri și artizanat (48,8%), mici reparații în casă (44,5%), lucru de mână (44,1%) sau croitorie (42,2%).
Ce îi împiedică pe respondenți să bricoleze mai des? Motivul cel mai des indicat este lipsa de timp (24,8%), urmat în mod egal (cu câte 11% fiecare) de lipsa spațiului, a materialelor necesare și, respectiv, a cunoștințelor despre materiale și tehnici.
Întrebați care este prima sursă de informare cu privire la proiecte și materiale, respondenții au indicat site-urile si blogurile de specialitate (48,8%), urmate de sociale media – Pinterest (42,2%), YouTube (41,3%) și Facebook (34,3%). La mare distanță în clasament se află site-urile producătorilor (19%) cărțile și revistele (10,2%) sau magazinele, in mod direct (4,7%).
Ce și cum cumpără pasionații de bricolaj
Cei mai mulți dintre participanții la sondaj cheltuiesc lunar o sumă cuprinsă între 50 si 100 de lei pe materiale pentru proiecte de bricolaj. Alți 28% cheltuiesc până în 50 de lei lunar, în timp ce 18,9% dintre respondenți au arătat că locă lunar între 100 și 200 de lei pentru materiale. În jur de 7% dintre subiecți spun că lunar cheltuiesc între 200 și 300 de lei pentru a cumpăra cele necesare bricolajului.
În privința criteriilor foarte importante de achiziție, 66,1% dintre subiecți indică mai ales calitatea, urmată de existența unor instrucțiuni detaliate de utilizare (46,5%). Prețul este pe locul trei in topul criteriilor foarte importante (44,1%), urmat de faptul că materialele se găsesc ușor (38,8%) și că respondenții au văzut exemple de utilizare (39,4). Brandul a fost indicat drept foarte important în achiziție de numai 8,7% dintre subiecți, fiind practic ultimul în topul acestor criterii.
Cât privește așteptările respondenților cu privire la furnizorii de pe piața DIY, răspunsurile înregistrate în sondaj indică, în primul rând, posibilitatea achiziției de materiale în cantități mai mici (21,6%), apoi existența mostrelor pentru a testa produsul acasă (18%).
Respondenții își mai doresc de la furnizori mai multe servicii conexe (14,7%), o gamă de produse mai variată (13,2%) și demonstrații și testări de produse cu public (12,7%). Alte așteptări se leagă de posibilitatea de a închiria unelte în schimbul unui tarif accesibil (10,7%) și existența unor spații pentru derularea unor proiecte de către clienți (8,3%).
Eșantion și metodologia de cercetare
Datele pentru studiul efectuat de Gabriela Ralea au fost colectate în perioada 22 ianuarie – 13 februarie 2019, eșantionul fiind de 254 de persoane, 94% fiind femei și restul bărbați. O pondere de 74,4% dintre respondeți locuiesc în mediul urban, 9,4% în suburban și 16,1% în mediul rural. Dintre respondenți, 66,2% au studii superioare sau postuniversitare, 32,7% absolvind doar liceul, iar 1,2% numai școala primară sau gimnaziul.
Datele au fost culese printr-un chestionar aplicat online, prin intermediul platformei isondaje.ro. A fost folosit un chestionar cu întrebări închise, cu durata de completare de 4 minute. Universul cercetării a fost compus din persoane care au printre interese proiectele de tip DIY (do-it-yourself), populația țintă fiind de 4,2 milioane de utilizatori cu domiciliul în România ai platformelor de social media Facebook si Instagram.
Marja de eroare a sondajului este de 6%, iar intervalul de încredere este de 95%.
GabiRalea.ro este un blog cu proiecte de bricolaj și amenajare interioară, care oferă soluții creative de aplicare a sustenabilității la nivel individual. Lansat în ianuarie 2018, GabiRalea.ro a strâns 1,5 milioane de afișări, în primul său an de viață.
Puteți citi cele mai proaspete știri din retailul DIY din România și din Europa Centrală și de Est, în BricoRetail.ro, cea mai importantă publicație B2B dedicată sectorului DIY și Home Improvement din România, direct sau abonându-vă la newsletterul zilnic.
You can also read the freshest news from the DIY retail from Romania and Central and Eastern Europe, in english, at BricoRetail.ro, the most important B2B publication dedicated to DIY and Home Improvement from Romania, directly or by subscribing to the daily newsletter.
