Cel mai recent raport Life at Home prezintă cum se raportează românii la conceptul de intimitate

Cea de-a șasea ediție a raportului IKEA Life at Home, studiul global desfășurat anual de IKEA, explorează conceptul de intimitate acasă – și dacă o obținem sau nu – la nivel global și local.

IKEAAnul acesta, raportul Life at Home a fost implementat în 35 de țări, iar România a fost una dintre ele.

Intimitatea ca drept și bariere în respectarea acesteia

Conform studiului global, deși 85% din populație privește intimitatea din spațiul locuit ca pe un drept, 1 din 4 persoane (23%) se îngrijorează cu privire la faptul că nevoile legate de acest aspect nu le sunt satisfăcute. 91% dintre români consideră că intimitatea din propriul cămin reprezintă un drept.

În țara noastră, cercetarea a evidențiat faptul că 17% dintre români sunt îngrijorați din cauza lipsei de intimitate de acasă, principala barieră fiind reprezentată de nevoia de a-i îngriji pe ceilalți – 22% (27% la nivel global), urmată de diversele așteptări privind intimitatea de la ceilalți locatari ai casei – 19% și insuficiența timpului dedicat lor înșiși – 18%.

La nivel global, responabilitatea îngrijirii altora s-a clasat, de asemenea, ca principala barieră în calea intimității (27%), în timp ce 1 din 5 persoane (20%) se confruntă cu perturbarea momentelor intime din cauza zgomotului sau mirosurilor din mediul exterior, iar 17% își pot auzi vecinii prin pereți.

Știm că intimitatea este importantă, dar nu o cerem întotdeauna în mod direct

Chiar dacă majoritatea oamenilor consideră că intimitatea este un drept, 12% din populația globală și 9% dintre români nu cred că au dreptul de a cere un moment de intimitate în propria casă.

20% din populația globală și 16% dintre români se tem că persoanele din jur ar putea interpreta greșit momentele în care cer un moment de intimitate, însă cultura influențează, totodată, și nivelul de confort pe care îl simțim când cerem intimitate pe cale verbală. Spre exemplu, în Egipt și India, state care au culturi solide în ceea ce privește respectul față de persoanele în vârstă, este mai dificil să pretinzi un moment de intimitate în mod deschis, pe cale verbală, în timp ce austriecii și germanii se descurcă mai ușor în acest sens.

În majoritatea țărilor, cele mai multe persoane își exprimă nevoia de intimitate prin intermediul comunicării non-verbale, în detrimentul unei întrebări directe, însă România este o excepție: 18% dintre români folosesc doar semnale non-verbale, iar 20% solicită intimitate doar pe cale verbală. 86% dintre români consideră că o rugăminte directă este cea mai eficientă modalitate de a obține un moment de intimitate.

Intimitatea de acasă – o criză cu posibile consecințe asupra sănătății noastre mentale și fizice

Raportul IKEA Life at Home 2019 arată că 3 din 4 persoane la nivel global (76%) și 77% dintre români consideră că intimitatea este importantă în menținerea stării de bine. În momentele în care oamenii nu primesc intimitatea de care au nevoie, devin frustrați (56%) și anxioși (35%, crescând la 40% pentru persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani). În țara noastră, frustrarea are impact asupra a 60% dintre români, iar anxietatea afectează 31% dintre aceștia.

În schimb, atunci când intimitatea în propria casă este posibilă, majoritatea (la nivel global) se simt calmi (74%), satisfăcuți (57%) și veseli (42%). Impactul pozitiv asupra românilor arată aproximativ la fel: 75% se simt calmi, 57% se simt satisfăcuți și 54% se simt veseli.

„Intimitatea este vitală pentru starea noastră de bine, însă este din ce în ce mai dificil pentru prea multe persoane să o atingă. Acest fapt indică un impact îngrijorător asupra sănătății mentale și fizice, având în vedere că mulți oameni obțin cu greu odihna, concentrarea, apropierea și libertatea pe care numai intimitatea le poate asigura. Este evident că, în cele mai multe cazuri, propriile noastre case reprezintă cele mai intime spații, însă acestea trebuie să ofere mai mult pentru a deveni sanctuarele pe care le dorim.”, declară Marija Zornić, Strategy, Planning & Insights Manager IKEA South East.

Avem nevoie de mai mult spațiu pentru a avea parte de mai multă intimitate?

Cercetarea accentuează, în același timp, și modalitățile prin care oamenii privesc raportul dintre intimitate și spațiu: 69% din populația globală este de acord cu faptul că dimensiunile unei locuințe nu afectează nivelul de intimitate pe care o persoană dorește să-l atingă.

Românii consideră, de asemenea, că un spațiu de dimensiuni mai mari nu ar contribui atât de mult precum se presupune la obținerea intimității. 71% dintre aceștia susțin rezultatul global, în vreme ce doar 29% dintre români consideră că o casă mai spațioasă ar contribui la creșterea nivelului de intimitate.

„Faptul că intimitatea de acasă înseamnă a fi complet singur sau a avea mult spațiu la dispoziție reprezintă o eroare de judecată generală, însă cercetarea noastră relevă că, în vreme ce intimitatea înseamnă, câteodată, a fi singur, aceasta înseamnă mereu a fi tu însuți. Vestea bună în acest sens este că există multe modalități și spații care te ajută să scapi de teama de a fi judecat, precum concertele din duș, vizionarea unui film alături de o persoană dragă sau un pui de somn pe canapea. Pot părea a fi lucruri nesemnificative, însă ne ajută să avem o viață mai bună acasă și în general.”, adaugă Marija Zornić, Strategy, Planning & Insights Manager IKEA South East.

Raportul din acest an, care a fost dezvoltat de Inka Group și a implicat peste 33.500 de persoane din 35 de țări, creează o imagine globală a intimității spațiului locuit, a celor mai bune modalități prin care intimitatea poate fi obținută și a impactului acesteia asupra rolului pe care îl are căminul în viața cotidiană.

Pentru a ajuta cât mai mulți oameni să își înțeleaga propriile nevoi legate de intimitatea de acasă, dar și modalități de a o obține, IKEA a dezvoltat și un chestionar online care însoțește raportul. Instrumentul oferă un diagnostic simplu și eficient al intimității, dar și sfaturi care pot ajuta persoane din întreaga lume să beneficieze de mai multe momente de intimitate în zona în care locuiesc.

Întregul conținut al site-ului www.bricoretail.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.


Puteți citi cele mai proaspete știri din retailul DIY din România și din Europa Centrală și de Est, în BricoRetail.ro, cea mai importantă publicație B2B dedicată sectorului DIY și Home Improvement din România, direct sau abonându-vă la newsletterul zilnic.

You can also read the freshest news from the DIY retail from Romania and Central and Eastern Europe, in english, at BricoRetail.ro, the most important B2B publication dedicated to DIY and Home Improvement from Romania, directly or by subscribing to the daily newsletter.

Ți-a plăcut acest articol? Recomandă-l și altora:
Vrei să primeşti noutăţile din brico-retail în fiecare dimineaţă pe email?
Alătură-te celor 1,205 cititori fideli!

Te afli aici: Prima pagină: » Retail » Cel mai recent raport Life at Home prezintă cum se raportează românii la conceptul de intimitate
Explorează subiecte similare:

Spune-ți părerea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.