Potrivit analizei realizate de către PRM, valoarea pieţei de DIY din Europa Centrală şi de Est (CEE) a scăzut cu 10% în 2014, pe fondul conflictului din Ukraina şi sancţiunilor împotriva Rusiei.
Astfel, anul trecut a fost dificil pentru piata de retail DIY din Europa Centrală și de Est. Conflictul din Ucraina și sancțiunile împotriva Rusiei au dus la o devalorizare a monedelor locale din cele două ţări. Ca urmare, piețele de bricolaj din aceste țări au înregistrat scăderi mari în valoare măsurată în euro. În 2015, situația ar trebui să stabilizeze, deși revenirea la o traiectorie de creștere va fi puțin probabil că se va întâmpla în acest an.
În 2014, Rusia a reprezentat aproape 50% din piața de retail de bricolaj din CEE. Polonia și Ucraina s-au clasat pe locul al doilea și respectiv al treilea, fiecare cu o cotă de piață de peste 10%. Polonia are cea mai mare valoare de piață pe cap de locuitor, situaţie care nu se va schimba nici în următorii doi ani.
Cei mai mari jucători din regiune sunt în majoritate subsidiare ale unor companii internaționale de bricolaj: Leroy Merlin, Castorama (Kinkfisher) și OBI. Cu toate acestea, retailerii de bricolaj Epicentr din Ucraina și Dedeman din România s-au clasat, de asemenea, în primele cinci companii după valoarea vânzărilor din 2014: Epicentr pe locul 4 şi Dedeman pe locul 5. Interesant, în ceea ce privește numărul de magazine deschise, cel mai mare jucator a fost o companie relativ mică, care opereaza in Polonia, PSB Mrówka, cu 181 de magazine inaugurate anul trecut.
Aşadar, Dedeman, cu o reţea de 40 de magazine deschise în România, a avut, în 2014, o cifră de afaceri estimată la peste 700 de milioane de euro, deci cu o cotă de piaţă de 1,2% în CEE, o piaţă de 59 de miliarde de euro, potrivit studiului PMR. Reţeaua ukraineană Epicentr a avut o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de euro, în 2014.
Valoarea pieţei de retail de bricolaj din România s-a ridicat anul trecut la circa 2,2 miliarde de euro – cifra nu include distribuţia – fiind în creştere cu 2,9%, potrivit PMR, care estimează pentru 2015 un avans de 6,2%. Cu alte cuvinte, liderul pieţei de retail de bricolaj din România, Dedeman, are o cotă locală de piaţă în valoare de aproape 32%.
După canalul de distribuție, ponderea lanțurilor de pe piața de retail de bricolaj din CEE variază între țările din regiune, de la aproximativ un sfert în Rusia, la aproape jumătate în România. Deşi vânzările online din piaţa de bricolaj sunt în creștere rapidă, acest canal de distribuție rămâne unul cu o pondere redusă in cele mai multe dintre țările analizate.
În ceea ce privește dezvoltarea pieței în 2015, nu se așteptă ca factori macroeconomici să susțină creșterea pieței. Cererea, în schimb, este pe un trend pozitiv, deşi va fi limitată de puterea de cumpărare a gospodăriilor. Pe de altă parte, nici oferta nu va susține creșterea, astfel că, în majoritatea țărilor din CEE, retailerii de bricolaj vor încetini ritmul de expansiune, în 2015.
În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din piaţa de retail de bricolaj (DIY), construcţii şi Home&Garden.
Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.