Barometru Mathaus: 6 din 10 clienți caută informații despre meșteri, când își renovează locuința

Atunci când vor să își reamenajeze locuințele sau să repare ceva în gospodărie, românii au devenit mult mai atenți pe cine angajează. 6 din 10 clienți spun că solicită recomandări și referințe despre proiectele anterioare, în tentativa de evita lucrările de slabă calitate. Vor să afle, astfel, dacă meșterii sunt cu adevărat profesioniști, arată rezultatele unui barometru realizat de Frames, la comanda MatHaus by Arabesque.

Mathaus

Potrivit unui barometru MatHaus, 62% dintre români afirmă că, atunci când au nevoie de serviciile unui meșter, se bazează în primul rând pe recomandările cunoscuților. 34% îi caută pe internet, iar 6% apelează la alte soluții (informațiile din magazine, reclame etc.)

Chiar și dacă recurg la meșterii recomandați de rude, prieteni sau colegi, cei mai mulți români încearcă să afle detalii suplimentare despre ei. 

59% dintre cei chestionați spun că, în prezent, pe lângă recomandarea clasică, solicită meșterilor referințe (fotografii, video, acte doveditoare etc.) dacă este vorba de persoane fizice, sau caută informații pe internet, în cazul unor firme de profil, despre lucrările prestate anterior

În trecut, cei mai mulți dintre cei chestionați (78%) se bazau pe recomandări, pe încredere, fără niciun fel de verificare suplimentară.

De ce au ajuns acum să facă astfel de investigații?

În primul rând, s-a acumulat o lipsă de încredere în activitatea acestora. Mediatizarea exclusivă a unor exemple negative și ironizarea meșterilor în spațiul public au accentuat acest fenomen.

Dovadă că 68% dintre participanții la chestionar spun că se tem de un eventual eșec al lucrării din cauza exemplelor negative, mai mult sau mai puțin reale. 

,,Fiecare lucrare are particularitățile ei, rezultatul ei fiind influențat de o serie de factori care depind mai mult sau mai puțin de abilitățile meșterilor. Fie s-a făcut rabat la calitatea materialelor, fie s-a lucrat sub presiunea timpului și anumiți pași de punere în operă a materialelor au fost săriți în urma presiunilor de a finaliza lucrarea. Acești factori diverși se reflectă în aprecierea negativă a lucrării unui meșter sau constructor’’, arată concluziile cercetării.

,,Oamenii au devenit mult mai prevăzători, pe bună dreptate, și pentru că există o proporție destul de abruptă între cererea mare de servicii și oferta destul de redusă, în special cantitativ și uneori chiar si la nivel calitativ’’, spune Cristian Matei, director de retail MatHaus by Arabesque.

România are meșteri buni

,,Dincolo de cei plecați în străinătate, avem în continuare meșteri buni în România, oameni cu experiență. Însă da, este greu să apelezi la ei, pentru că în general au lucrările deja contractate pe perioade lungi de timp’’, afirmă reprezentantul Mathaus.

Întrebați care sunt domeniile în care au nevoie de meșteri pricepuți, cei mai mulți (42%) au menționat amenajarea locuinței (tencuit, zugrăvit, reabilitare termică etc.), instalații electrice și termice (37%), mobilă (31%), construcții de locuințe individuale (18%), instalări electrocasnice & IT (16%) și altele (11%).

MATHAUS: EFECTUL ,,DOREL’’

Boom-ul semnificativ din sectorul construcțiilor (inaugurarea a sute de mii de locuințe în ultimii ani), degradarea tot mai puternică a blocurilor construite în anii dinainte de Revoluție și creșterea și diversificarea obiceiurilor de consum ale românilor au generat o cerere extrem de puternică de servicii de amenajări interioare, construcții și suport. 

Exodul multor meșteri către țările occidentale, absența unei platforme de pregătire specializată în domeniile cerute de piață și concurența acerbă au făcut ca meșterii să reprezinte un contingent tot mai redus în România, în special numeric dar uneori și calitativ.

Lipsa de pregătire a unora dintre meșteri, mai ales a celor specializați în viteză, pe repede înainte, la locul de muncă și nu la cursuri de pregătire, cât și asocierea meșterului român cu mitul urban ,,Dorel’’ sunt doar două dintre elementele care au contribuit negativ la impresia generală despre meșterii din România.

,,Leneși și neprofesioniști precum personajul negativ Dorel. Sunt conotațiile cu care, din păcate, au fost asociați, în ultimii ani, meșterii români. Dacă ne uităm însă la fapte, vom vedea că în România în ultimii ani s-au construit foarte multe case, ansambluri rezidențiale și apartamente, iar calitatea si complexitatea lucrărilor este în continua creștere, fapt semnalat și de rezultatele cercetării’’, se precizează în comunicatul Mathaus.

Cât de mulțumiti au fost de meșteri?

Potrivit rezultatelor sondajului, 82% dintre cei chestionați s-au declarat mulțumiți de rezultatele muncii prestate de meșterii angajați, iar 96% dintre ei au afirmat că îi vor recomanda, mai departe, familiei, prietenilor și cunoștințelor.

Printre altele, 68% au apreciat calitatea lucrărilor, 53% sfaturile privind achizițiile (materiale de construcții, instalații, electrocasnice etc.), 38% s-au referit la costurile serviciilor iar 22% la timpul de execuție. 

,,Un meșter bun este cel care, în esență, îți face o evaluare a lucrării și îți dă toate elementele, de la materialele necesare, la timpul de lucru și costul serviciilor.  Comunicarea devizului, punctualitatea, seriozitatea și calitatea lucrării sunt printre cele mai importante criterii care fac diferența între oferte’’, arată rezultatele cercetării

FOCUS PE SERVICII

Mathaus

Într-o Românie în care sectorul serviciilor va deveni pe viitor tot mai puternic pe măsura maturizării economiei, rolul jucat de meșteri va fi unul din ce în ce mai important, astfel că nevoia de calificare în domeniu va crește. 

,,Dezvoltarea unei infrastructuri educaționale în domeniu este absolut necesară. România are nevoie de specialiști în toate domeniile acestei industrii, certificați cu diplome și acreditări specializate, mai cu seamă că tehnologia în sectorul construcțiilor evoluează constant. Apar tot mai multe soluții noi, mai eficiente, mai ușor de pus în practică și chiar mai sănătoase, atât cu mediul cât și cu cel care le operează’’, arată concluziile barometrului.

Potrivit specialiștilor de la Mathaus, există o nevoie acută ca aceste tehnologii să fie scoase în evidență, fie prin puterea exemplului, prin workshop-uri făcute de industria producătoare și distribuitoare de materiale, cât și în cadrul unor serii de cursuri de specializare suplimentare, așa cum avem în domeniile digitale. 

,,Noi derulăm și încercăm să venim în ajutorul meșterilor prin diferite workshop-uri făcute în parteneriat cu diverși producători. Dar simțim nevoia de o plaja mai diversificată de specializări și cursuri mai aplicate fie că vorbim de instalatori, electricieni, sudori, meșteri faianțari sau zugravi, pe care meșterii să le acceseze. Se pot deschide noi orizonturi într-o piață în continuă expansiune’’, spune Cristian Matei, director de retail MatHaus by Arabesque.

ROMÂNII NU SE UITĂ LA BANI ATUNCI CÂND VOR CALITATE, CONFORM MATHAUS

Mathaus

Potrivit rezultatelor barometrului, românii sunt tot mai dispuși să lase pe mâinile specialiștilor activitățile pe care mulți dintre ei au încercat să le facă singuri în trecut, de voie, de nevoie.

71% dintre cei chestionați afirmă că sunt dispuși să apeleze la un meseriaș bun chiar dacă îi costă mai mult, doar să rezolve problema cu care se confruntă. Numai 23% ar mai vrea să rezolve singuri provocările apărute.

,,A trecut vremea improvizațiilor și a încercărilor personale în astfel de domenii. Pe măsură ce ne maturizăm ca societate, pe măsură ce nivelul de trai va crește, serviciile de suport vor deveni tot mai relevante, iar calitatea acestora va face diferența între oferte’’, arată concluziile barometrului.

Trebuie să avem încredere în calitatea meșterilor și a specialiștilor din industria construcțiilor din România

,, Suntem prezenți pe piața materialelor de construcții de mai bine de 27 ani, prin Arabesque și vedem, pe zi ce trece, că românii sunt tot mai interesați de produsele de calitate, de serviciile de suport, de garanție și abia apoi de preț.

Vedem proiecte tot mai sofisticate, locuințe construite cu soluții inovative, cu echipe de meșteri și constructori specializați în ultimele tehnologii. E un semn bun pentru viitor, un semn că trebuie să avem încredere în calitatea meșterilor și a specialiștilor din industria construcțiilor din România’’, a declarat Cristian Matei, director de retail MatHaus by Arabesque.

Barometrul ,,Meșterul Dorel, între mit și realitate’’, a fost dezvoltat de compania de consultanță Frames, la comanda Mathaus by Arabesque, pe un eșantion de 3.500 de respondenți, în perioada 4-7 martie 2021. Interviurile au fost realizate prin chestionare online, telefonic şi email. Profilul respondenților a fost reprezentat de 58% bărbați și 42% femei din 15 județe, inclusiv București-Ilfov, cu o vârstă medie de 48 de ani. 

MATHAUS by Arabesque

Arabesque, cel mai mare distribuitor de materiale de constructii și finisaje din România, deține 28 de centre comerciale în România, dar are operațiuni similare și în Moldova, Ucraina și Bulgaria. Echipa din România numără peste 2.700 de oameni, iar forța logistică este asigurată de peste 1.000 de camioane specializate.

MatHaus by Arabesque, brandul de retail al companiei, are o rețea de 7 magazine în România situate în Pitești, Oradea, București – Vitan, Constanța, Craiova, Galați și Iași.

Întregul conținut al site-ului www.bricoretail.ro este proprietatea S.C. Retail FMCG Media S.R.L. și este protejat de legea dreptului de autor, neputând fi preluat, copiat parțial sau integral sau folosit pentru crearea de articole derivate, fără acordul expres scris în prealabil al proprietarului. Folosirea în alt scop decât cel personal sau non-comercial este strict interzisă.

În fiecare dimineaţă puteți primi gratuit, direct pe adresa dvs de e-mail, cele mai proaspete ştiri din piaţa de retail de bricolaj (DIY), construcţii şi Home&Garden.

Abonaţi-vă la newsletterul zilnic gratuit.

Depositphotos

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *